onsdag 18 februari 2009

Yihue!

Ahh! Det är så härligt! Sex av sju tentor är skrivna och det känns som om tentapressen har släppt till stor del. Nu kan jag äntligen ha ett liv utanför studierna igen!

Har dock lite att berätta om det som under sex veckors tid har varit min andra bostad - biblioteket. Ett av biblioteken som tillhör min skola är stort och sponsrat av Volkswagen. Där brukar jag hålla till. Biblioteket är ganska flaschigt och har - precis som sedan bjuder bland tyska bibliotek - skåp vid entrén där man låser in sina saker. Man får nämligen inte ta med sig vare sig ytterkläder, väskor, mat eller vatten in på biblioteket. Skåpen låses med en kod och det gäller att komma ihåg både vilket av de 700 (nej, det är ingen överdrift) skåpen man har lagt in sina saker i och vilken fyrsiffrig kod man valt att skydda sina ägodelar med. Skåpen är visserligen jättepraktiska men de innebär ibland också problem.

En dag när jag och Stefan kom ut efter en lång dag i biblioteket upptäckte han att skåpet han lagt in sina saker i på morgonen var tomt! Jag hade stort medlidande för honom ända fram till dess att han gick fram och beklagade sig för en vakt. Vakten förklarade nämligen då för Stefan att de beslagtagit innehållet från ett skåp som stått olåst samma morgon. Efter en kort beskrivning fick Stefan tillbaka sina grejer och vi kunde konstatera att det inte handlade om något inbrott utan snarare att Stefan glömt låsa sitt skåp.

En annan grej med skåpen är att de lockar till sig uteliggare. Inne i det annars så rena och moderna biblioteket ser nämligen många hemlösa sin chans att slippa bära runt på alla sina ägodelar. Det kan vara lite skrämmande ibland för alla är inte lika trevliga.

Men, men. För att gå tillbaka till mig själv så kan jag säga att hur tentorna än har gått så är jag himla glad att många av dem är över och känner mig allmänt nöjd med min insats. Nästa sak som händer är att jag och Nora får besök av hennes syster i morgon. Det ska bli trevligt =).

Inga kommentarer: