lördag 6 december 2008

Porslin och hår

Var just med om något lite oväntat. När jag för ca 10 min sedan satt och pluggade lugnt i mitt rum hörde jag hur det började låta som om någon slog ut fönstren på undervåningen. Jag sprang ut på balkongen för att se vad som hände och såg då till min förvåning festklädda människor som kastade porslin rakt med i gatan. Det började med tallrikar och koppar men det dröjde inte länge förrän en lite kraftigare man kom och slängde en toalettstol i marken. Efter ytterligare en stunds tittande så såg jag att ett brudpar befann sig i publiken som tittade på. Förmodligen var det alltså en för mig okänd bröllopstradition! Det var en glad överraskning eftersom jag först trodde att det rörde sig om vandaler.

Något annat som jag har upplevt här utan att reflektera så mycket över det innan, är att jag är mycket mer unik med mitt blonda hår i Tyskland än hemma. Okej, för många kom det inte som en överraskning, men jag trodde nog att man skulle behöva komma lite längre söder ut innan antalet blondiner tunnades ut. Jag har vid flera tillfällen fått komplimanger för min hårfärg och det är inte så ovanligt att folk frågar om alla i Sverige är lika blonda som jag. Jag tror aldrig att jag har fått en komplimang för min hårfärg där hemma. Möjligen med undantag av den gången i min tonårstid då jag hade färgat håret rött.

Inga kommentarer: