torsdag 4 december 2008

Okej, då var det snart jul. För studenterna i LKPG betyder det intensivt tenta-plugg. För studenten i Berlin betyder det bara lugn och ro och juluppehåll i föreläsningarna. Mina tentor dyker först upp i februari. Sedan efter det att jag klarat alla mina tentor, så öppnar sig en stor tidslucka mellan 7 mars och 14 april där jag är helt ledig. Inte fy skam.

Det som har hänt sedan sist är i stora drag att jag har försökt integrera mig ännu mer i den tyska vardagen, dels genom att skaffa lite nya tyska kompisar, dels genom att gå på tysk fest och dels genom att tillbringa lite lugn och skön tid hemma med Nora och mina kombor.

För att kunna dra ett litet andetag mellan alla de tyska intrycken har jag också varit på svensk julbasar. Det var spännande och roligt. Jag var dessutom inte ensam om att vela gå dit, vi var packade som sillar mellan stånd där det såldes glögg, knäckebröd, ost, lax, dalahästar, stickade vantar och mössor, våfflor och lingonsylt. Det var inte utan att man längtade hem en aning. Det ska bli fantastiskt härligt med svensk jul och svensk julmat =).

Julstämningen är dock redan på topp i mitt och Noras rum. Vi har en jättefin adventsljusstake och var sin chokladkalender. Vi använder numera hela tiden en "mysbelysning" så fort mörkret faller på och läser både tyska julhistorier ur en bok och följer den svenska adventskalendern. I söndags toppade vi genom att laga "bratapfeln", typiskt tyskt julgodis (Eller julmat som det anses som här).

Hehe. Lustig sak som hände Elina som jag pluggar med här. En aningen konstig tant satt och pratade med henne i tunnelbanan. Tanten förklarade för henne varför vi är så efter i utvecklingen i Sverige: "Det är för att Sverige ligger i samma tidszon som Jugoslavien och alltså upplever allt senare än andra". Haha. Lustig tant.

Inga kommentarer: