lördag 1 november 2008

Bara för läsare över 16 - två nya kommunikationsmissar

Nu låter det kanske som om jag ska skriva något kanonsnuskigt, men oroa er inte. I'll keep it clean.

Den första missen utspelade sig på en spelkväll där jag, Nora, Per (från KTH, Sverige) och Rebekka (en tysk vän) försökte lära oss tyska resp. svenska. Till vår hjälp hade vi spelet "Tabu". Det går ut på att man är i två lag som turas om med att beskriva ett ord för varandra. För att det hela över huvud taget ska vara svårt finns en lista över ord som man INTE får säga.

Rebekka förklarar ett ord och jag gissar:
Rebekka: Vad kommer efter sex?
Jag: Prata? Vila? Röka? Sova?
Tidtagaruret: Ring!
Alla utom jag: *Skrattar*
Rebekka: Sju

Oups. Det gäller att associera ord med rätt saker.

Miss nr. två utspelade sig när jag och svenska Elina gick mellan matsalen och skolan. Någon försökte packa på oss reklamlappar och när vi visade att vi inte ville ha något, följde personen efter oss och förklarade vad hon gjorde reklam för. Vi tog trots det inte emot någon reklam utan sade istället till varandra:

Jag: Fast man borde kanske hjälpa barnen i Kosovo?
Elina: Handlade det inte om att de ville att vi skulle ge matte-undervisning till lägre årskurser?

Vi enades om att ingen av oss hade förstått fel utan att vi faktiskt blev tillfrågade om vi kunde åka till Kosovo och undervisa barn i matte.

Inga kommentarer: