onsdag 29 oktober 2008

Bra - bättre - utlandsstudier

I bland slås jag av hur snart jag skulle vilja vara klar med mina studier, men i själva verket är det oerhört bekvämt att vara student. Man kan t.ex. ta ledigt när man vill utan att någon blir arg. Det är bara man själv som får ta konsekvenserna. Ibland kan det kännas stressigt men i själva verket är studentlivet en dans på rosor. Sämre blir det inte heller när man åker till Tyskland där skolan aldrig börjar. Jag känner mig mer utvilad än vad jag någonsin varit. Nu är jag så motiverad att jag blir glad varje gång jag får efterarbeta en föreläsning.

Förutom bekväma arbetstider så medför studierna också att man träffar ett oändligt antal människor/potentiella vänner i passande ålder varje dag. Det är kanske inte så dumt att få lite mer av studentlivet? Nu när man snart är halvvägs kanske det är dags att passa på att njuta varje skoldag som om det vore den sista?

Temabyte.

Igår hade vi en av våra veckoliga kollektiv-middagar och denna gången var det (ba, ba, ba, bam...) Stefans tur att laga mat! Som jag har skrivit tidigare i bloggen så är han ju lite av ett blåbär när det kommer till matlagning. Han lagar mat hellre än bra så att säga... Denna gången lyckades han med ett par beundransvärda saker:


  • För att klara av att laga mat hade han under hela förloppet sin mamma i handsfree:n.

  • Höjdpunkten kom när hon förklarade för Stefan hur man vispar grädde. Med sin mamma i telefonen vispade han 25 min med elvispen. Mamman kunde inte för sitt liv begripa varför grädden aldrig blev tjock. Därför var Stefan tvungen att fråga min kombo Liesa vad som var fel. Efter en snabb titt på Stefans gräddvispning kunde Liesa ge Stefan ett bra råd:
    - Sluta använd "deg-skruvarna"och sätt på de vanliga "visparna" på elvispen...
    Jag har faktiskt aldrig tänkt på innan att det kunde vara svårt att vispa grädde.

  • Till efterrätt serverades en pudding med romsmak. Den smakade ganska mycket rom. Varför?
    - Efter två rom-arom flaskor smakade den inte så mycket rom. Så jag tog i en halv till, förklarade Stefan.
    Ojoj. För den som inte vet, så är ca 2 droppar arom lagom. Undar om det är därför jag är lite sjuk idag?