måndag 13 oktober 2008

Bedriften från Pragsemestern

Då har jag alltså äntligen tillräckligt med bilder för att beskriva bedriften jag lyckades med i Prag.

Det hela började på torsdagskvällen när jag och några vänner gick förbi en restaurang som hade en annons på väggen: "Ät upp våran 1 kg stora biff och du får den gratis".
- Något för mig, menade jag.
Dumt sagt. Grupptrycket blev givetvis direkt stort på mig att jag skulle visa vad jag gick för. Alltså gick vi tillbaka till restaurangen på fredagskvällen och frågade efter reglerna. Det visade sig vara lite svårare än vad jag trodde. Reglerna var:
  1. Ät upp hela biffen som väger 1 kg tillagad, d.v.s. som väger dryga 1,3 kg rå. Se bild.
  2. Ät den inom 30 min.
  3. Om du inte lyckas kostar det ca 1000 sek.
  4. Betalar gör du som säkerhet innan du äter.
För att kontrollera det hela fick man dessutom en egen övervakare som kollade så att allt gick rätt till och som höll koll på tiden. När jag hade beställt kom kyparen in med den råa biffen så att jag kunde se hur mycket jag skulle äta (kanske var det i avskräckande syfte. Den såg ganska stor ut...). Jag frågade hur ofta folk lyckades äta upp den och fick då svaret att kyparen bara hade sett fyra personer försöka varav en hade lyckats.

Alla dessa intryck gjorde mig lite nervös, men det fanns liksom ingen återvändo. Jag hade ju ställt in mig på att bli utmanad och ville verkligen prova...

Under tiden jag åt blev jag filmad. I början kollade bara mina kompisar på mig och gav uppmuntrande kommentarer, men när det närmade sig slutet på min måltid så stod hela restaurangen upp och hejade. Det var ganska häftigt faktiskt. För det var en riktigt dyr restaurang och många av dem som åt där var lite äldre och från början helt inne i sina egna romantiska middagar, affärsmiddagar eller släktträffar. Efter ca 23 minuter hade jag klarat utmaningen och nästan alla tog kort på mig och min tomma tallrik. Jag blev också korttagen tillsammans med kocken som hade tillrett biffen.

Sammanfattningsvis var det alltså ett lyckat äventyr och jag är nu känd för min stora aptit.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Applåder, applåder! :D

Rickard sa...

Grymt jobbat, tyckte det var så roligt att jag just berättade det för Axel och Johanna! Perfekt ställe att gå till efter gympassen ;)

Jonatan sa...

Tackar, tackar! =)

Anonym sa...

Grattis, kussen!
Det skulle inte jag kunna göra O.o

Jonatan sa...

Tack =). Kul att få kommentarer från sin kusin! Många hälsningar från Berlin!