måndag 20 oktober 2008

Mer skolsnack

Som sagt så har skolan dragit igång och därmed sliter jag nu ont för att hänga med de tyskspråkiga professorerna. Det har också gett mig en möjlighet till att på nytt göra mig lite lustig över tyska formaliteter. Idag har jag nämligen fortsatt med "Konstruktion I", i vilken man bland annat fortsätter att utveckla sina ritkunskaper... Vänta nu. Ritkunskaper? Jonatan? Nej, det stämmer, jag kan inte rita, men det är tydligen något man lär sig i den tyska skolan. Med rita syftar jag givetvis inte på roliga teckningar, utan snarare vetenskapliga ritningar, typ produktionsbeskrivningar. Hur som helst. Det som är det roliga är alla ritstandarder som måste följas.

Till att börja med, basic, måste olika linjer vara av speciella förutbestämda tjocklekar, vilket innebär att man måste bära med sig pennor med stiftbredder mellan 0,25 och 1,00 mm. Det finns givetvis också ett oändligt antal beteckningar och symboler att komma ihåg. Men till de mest komiska sakerna:
  1. Varje ritning man gör måste märkas med ett standardformulär nere i högra hörnet. Detta märkningsformulär tar i sig upp ca 25 % av pappersytan.
  2. När man ritar pilar är det inte bara att rita på fri hand. Det är nämligen viktigt att de två strecken som formar "huvudet" på pilen bildar en vinkel på exakt 15 grader. Pilhuvudet i sig ska vara 2 mm stort, vilket innebär att man har ett ganska ansträngande arbete framför sig varje gång det är dags att rita en pil...
  3. Varje ritning ska vikas på ett speciellt sätt. Se bild för exempel på hur man viker A2 och A3.

Mer information om allt viktigt som jag lär mig i den tyska skolan kommer löpande. =)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Rita och vika en ritning lärde vi tekniker oss i 9:an på min tid.Fast på svenska (som tur ar för min del)
Far

Jonatan sa...

Hehe. Ja, det kanske inte ter sig så lustigt för den som utbildade sig innan CAD slog igenom. Hur som helst så tycker jag i alla fall att det är en toppensak att lära sig. För som min professor sade: "tekniska ritningar är någonting som alla ingenjörer förstår, oavsett nationalitet och språkkunskaper...". Fast för att det ska vara riktigt sant så tror jag att tyskarna får dra ned på den stora mängden beteckningar.