onsdag 1 oktober 2008

Brödparadiset

- Korv och öl, säger Pappa och jag är beredd att hålla med. Det är vad man spontant tänker på i matväg när man hör ordet Tyskland. Väl här syns det ganska snart att både korven och ölen har en stor plats.

I mataffärerna hittar man massor av korvsorter, som dessutom saluförs som lite exklusivare än korv vanligtvis gör hemma. Kötthalten är för det mesta över 90 % och även personer som i Sverige inte är så förtjusta i korv, kan hitta en sort de tycker om här.

Eftersom det inte finns några lagar mot att sälja alkohol i mataffärerna eller dricka på offentlig plats så ser man öl var man än går. Folk dricker överallt. I tunnelbanan, på bion och i skolmatsalen. Ofta är den billigaste ölen på restauranger billigare än ett glas vatten och i mataffären kostar 0,5 liter från 2,5kr.

Men, det jag vill komma till (som rubriken antyder) är att det finns andra livsmedel som också har en stor plats i samhället. T.ex. bröd. Som examination i min tyskakurs skrev jag ju en uppsats om bröd och sitter därför inte bara inne på egna upplevelser, utan också riktig hårdfakta! =) I Tyskland finns det ca 16000 bagerier som tillsammans erbjuder över 1000 olika sorters bröd. Detta bidrog till att Tyskland för tre år sedan utsågs till bröd-världsmästare (!). Tyska folket har också den högsta brödkonsumptionen per person och år. Bilden här intill kommer från förra veckan när jag och Nora besökte det enorma torget Alexanderplatz och hamnade mitt inne i en brödfest. Det var ganska lustigt faktiskt. Som en stor marknad som bara handlade om bröd. Tur för mig som älskar bröd. Jag har ett antal bagerier i närheten från min lägenhet så färskt bröd är aldrig mer än 2 minuter bort. Trots det kan jag ärligt säga att jag saknar min Farmors underbara bröd som hon ibland överraskar min familj med på mornarna hemma i Takan. Det finns det inget som kan mäta sig med.

1 kommentar:

Gro sa...

Det där med att dricka på allmän plats förklarar varför München-Markus tvingade in mig på Akademibokhandeln i Linköping med en öppnad weissbier i handen för att jag skulle bryta mot etablissemanget :) Och det där med en halvliter öl för 2,50 (!!) förklarar varför en tredjedel av alla utbytingar sm jag säljer öl till på [hg] suckar och himlar med ögonen när jag säger vad det kostar. Igår sa till och med en kille "I have to go back to Germany soon!" när han fick veta priset på en Norrlands.